مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!
ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!

بررسي چالش‌هاي روحاني در ميز‌گرد روزنامه قانون با حضور ايماني، معيدفرو رناني، با عنوان «دولت يازدهم، دولت مستعجل» مورد توجه قرار گرفته است.

در مقدمه این مطلب آمده است که دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که پايه اصلی برنامه‌هاي خود را بر حل مناقشه هسته‌اي و رفع تحریم‌ها برای بهبود شرایط اقتص-ادی كشور بنا نهاد. این در حالی‌است كه به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، ایران درگیر برخی چالش‌ها در سیاست داخلی است که قبل از حل آن‌ها، به سختی خواهد توانست گام‌هایي را برای رفع مشکلات موجود در سیاست خارجی بر‌دارد. به تعبیر دیگر چالش اصلی دولت یازدهم، نه مسائل اقتصادی، بلکه تنش‌هایی است که به دلیل برخی ابهامات در سیاست داخلی به وجود آمده ‌است و بر مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور نیز تاثیر‌گذار بوده است. این چالش‌ها و اينكه دولت چگونه مي‌تواند راهي براي خلاصي از اين وضعيت و رسيدن به وضعيت پايدار بيابد، بهانه‌ای شد تا با حضور دکتر محسن رنانی، اقتصاد‌دان و نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران»، دکتر سعید معیدفر جامعه‌شناس و دکتر ناصر ایمانی، کار‌شناس مسائل سیاسی میزگردی در روزنامه قانون برگزار كنيم.

محسن رناني در بخشی از این میزگزد به تحلیل شرایط اقتصادی پیش روی دولت پرداخته و نوشته: تا زمانی که نظام سیاسی به عنوان یک کشتی غول‌پیکر، پشت زورق دولت قرار نگیرد و از آن حمایت‌های جدی و همه جانبه نکند، هیچ یک از مشکلات اقتصادی قابل حل نخواهد بود و سونامی اقتصادی دولت را نیز با خود خواهد برد؛ تا این رخداد زمان چنداني نمانده است. در یک نامه ۳۵ صفحه‌ای که در اوایل شروع به کار دولت یازدهم برای آقای روحانی نوشته‌ام، به صراحت هشدار دادم که در 3 ماه اول مردم صبر خواهند کرد و منتظر نشانه‌های تحقق وعده‌های دولت خواهند ماند. تا 6 ماه دولت را ارزیابی خواهند کرد و بعد از ۹ ماه، اگر وعده‌ها به سرانجام نرسد، در لاک تخریب خواهند رفت، به این صورت که اگر مردم از اقتصاد نشانه‌های مثبت نگیرند و به توانایی دولت بی‌اعتماد شوند، به بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه و طلا هجوم مي‌آورند و موجب آشفتگی بیشتر اوضاع می‌شوند. بنابراین با توجه به این‌که اكنون سه ماه از شروع فعالیت دولت یازدهم گذشته است، دولت باید به این مسئله توجه جدی نشان دهد که بيشتر از ۶ ماه با وضعیتی که آن را توصیف کردم، فاصله ندارد. نکته قابل تامل دیگر اين كه مردم در این انتخابات نشان دادند که سطح انتظارات آنان از دولت به شدت افزایش یافته است. احساس من این است که نمی‌توانند ۶ ماه برای تحقق وعده‌های دولت تحمل کنند. دولت هم به تنهایی قادر نخواهد بود وعده‌های خود را عملی سازد، به این علت که نه قدرت تمام و کمال در اختیار دولت است و نه بودجه کافی برای عبور از این بحران را دارد. از ابزارهای مالیاتی که نمی‌تواند استفاده کند و در شرایط رکودی کنونی نباید هم استفاده كرد. از سوی دیگر در یک اقتصاد تحریمی دولت از کجا می‌تواند در آمد کسب کند تا چاله‌های اقتصادی‌اش را پر کند؟ همچنین از سوی دولت گذشته هم تعهدات عظیمی برجا گذاشته شده مانند این‌که برای هدفمندی یارانه‌ها سالانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان کسری دارد، مسکن مهر به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید نیاز دارد تا به سرانجام برسد و نظایر این‌ها. در این شرایط راهکار این است که کل نظام با تمام قدرت برای حمایت از دولت قد علم کند و مهم‌تر آنکه نظام باید برای رفع تحریم‌ها درباره سیاست خارجی و داخلی به یک جمع بندی قاطع برسد. متاسفانه شاهد هستیم که دست‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ برنامه مشخصی در این باره وجود ندارد. به نظر من مجموعه قوای سیاسی کشور هنوز عزم راسخ برای حمایت از دولت حسن روحانی را براي عبور از بحران‌های سیاسی و اقتصادی در کشور ندارد و این اولین و بزرگ‌ترین چالش دولت یازدهم است. این‌که می‌گویم نظام، یعنی هم حکومت و هم مردم. من و شما هم جزئی از این نظام هستیم، چون پذیرفته‌ایم که در چارچوب قانون اساسی عمل ‌کنیم. بنابر این دولت روحانی به این دو بال قدرتمند (حکومت و جامعه) برای عبور از بحران‌های فعلی نیاز دارد. اما هم اکنون دولت مطمئن نیست، نظام، با تعریفی که از آن داشته‌ام، از او حمایت خواهد کرد یا خیر.خلاصه این که اگر امیدی که در روزهای انتخابات در جامعه ایجاد شد، از میان برود، دولت قادر به برداشتن قدم‌های کوچک و بزرگ در عرصه‌های مختلف نخواهد بود. بار دیگر شرایط کنونی را مرور می‌کنم، دولت اکنون در شرایطی فعالیت می‌کند که بودجه ندارد، ذخایر ارزی بانک مرکزی تمام شده و کشور با تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این نکته را باید بیفزایم که نظام و دولت باید به این باور برسند که فرصتی که انتخابات ۲۴ خرداد در اختیار دولت قرار داد یک فرصت طلایی و تاریخی است. این فرصت بر حسب تصادف و بر خلاف بسیاری از تحلیل‌ها به وجود آمده است. اما به نظر می‌رسد نظام سیاسی در كشور هنوز عزمی برای تبدیل این اتفاق به یک فرصت تاریخی ندارد کما این‌که فرصت چندانی نیز برای مسئولان نظام سیاسی در کشور باقی نمانده است. همچنين باید توجه داشت که ذخایر نفت و انرژی و نیز ذخایر انسانی و ذخایر سرمایه‌ اجتماعی که از گذشته داشتیم در این چند سال رو به افول گذاشته است. حالا در این جامعه افسرده و انرژی از دست رفته، کم کم داریم با امواج تحولات داخلی و جهانی هم روبه رو می‌شویم. ما اکنون به طور همزمان در سه گذار تحولی قرار گرفته‌ایم. گذار اول گذار بین نسلی است، نسل قدیم در حال انقراض است و نسل جدید روی کار آمده است که نگاه و فکر و ایدئولوژی متفاوتی را نسبت به زندگی و سیاست دارد و این ایدئولوژی با ایدئولوژی نسل قدیم به هیچ عنوان سازگار نیست. این مسئله خود یک مسئله بحران‌زاست. گذار دوم گذار توسعه است؛ جامعه ما دارد از دوره پیش توسعه حرکت می‌کند به سمت مرحله توسعه که در همه کشور‌ها این دوره گذار با آشوب‌های فراوانی همراه است. گذار سوم گذار در نظام اقتصاد سیاسی جهانی است. یعنی اقتصاد صنعتی دارد به اقتصاد فرا صنعتی تبدیل می‌شود که اولین مشخصه این گذار هم تحول در الگوی مصرف انرژی جهانی است. یعنی جهان دارد حركت می‌کند به سوي الگوی تازه‌ای از انرژی؛ در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» اشاره کرده‌ام که اصلا غرب مناقشه اتمی را طراحی کرده برای این‌که هرچه سریع‌تر قیمت نفت افزایش یابد و هرچه سریع‌تر مرحله گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های نو رخ دهد. حال غیر از این سه گذاری که به آن اشاره کردم، گذار دیگری هم وجود دارد که کسی کمتر به آن توجه کرده است و آن ورود به مرحله «تکینگی فناوری» است. در واقع من تکینگی در اقتصاد را هم از همین مفهوم گرفته‌ام. تکینگی در فناوری یعنی وارد عصری می‌شویم که تکنولوژی نه قابل کنترل است و نه قابل پیش بینی. بنابر این ما الان در یک پیچ تاریخی قرار داریم و نمی‌توانیم آن سوی این پیچ را پیش بینی کنیم. در این اوضاع و احوال، حالا اقتصاد و ساختار سیاسی هم داریم که متکی است بر درآمدهای نفتی و بدون پول نفت دوام نمی‌آورد. می‌دانید که قرار است تا سال ۲۰۲۰ آمریکا صادر کننده نفت باشد، یعنی از سال ۲۰۱۷ ، که واردات نفت آمریکا از ده میلیون به دو سه میلیون بشکه کاهش می‌یابد، قیمت نفت روند نزولی به خود خواهد گرفت و احتمالا در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ قیمت نفت می‌رسد به حدود هزینه تولید آن یعنی حدود ۳۵ دلار. در این سال‌ها اگر ایران ۲ میلیون بشکه نفت هم بفروشد باید پولش را بریزد در چاه‌های نفت. به زبان ساده‌تر ایران دیگر خواب درآمد نفتی بیش از ۲۰ میلیارد دلار را نیز نخواهد دید.

 


خبرهایی مهم از زبان عارف

اعتماد از زبان عارف خبر داده است که اميدوارم خبرهاي خوبي از رفع حصر بشنويم. اعتماد نوشته: محمدرضاعارف درپاسخ به سوالي درمورد اقدام هاي دولت براي رفع حصر از موسوي و كروبي گفت: آن گونه كه شنيدم دولت مجاري قانوني براي رفع اين مشكل در حال انجام دادن اقداماتي است كه اميدوارم با همراهي مسوولان مربوطه در آينده يي نزديك خبرهاي خوبي در اين خصوص بشنويم.

در همین حال، روزنامه ابتکار، هشدار عارف در مورد ورود زودهنگام به انتخابات مجلس را مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينکه”برخي مسائلي که اکنون درباره انتخابات مجلس دهم مطرح مي‌شود، زودهنگام است و موجب شکنندگي جريان اصلاح‌طلب مي‌شود"، بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد. عارف در ديدار با اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان با بيان اينکه”نفس برگزاري انتخاباتي سالم، برخي از مشکلات کشور را تقليل داد"، به رويکرد جديد غرب در قبال کشورمان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من رويکرد جديد غرب يک تاکتيک است نه يک راهبرد. غرب همان غرب است و عملکردش در طول 30 سال گذشته هم مشخص است ولي در فضاي شکل گرفته بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، غرب به اجبار بايد به ما و حقوق بحق کشورمان احترام بگذارد. وي با اشاره به شرکت نکردن 27 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري نيز خاطرنشان کرد: يکي از برنامه‌هايي که بايد در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گيرد، به ميدان آوردن گروهي است که در انتخابات شرکت نکرد. بايد تلاش کرد تا با رفع موانع و نگراني‌ها، اين گروه از مردم نيز در انتخابات آينده حضور فعالي داشته باشند.عارف بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد و گفت: در جريان اصلاحات برخي تجربه‌ها وجود دارد که در دقيقه 90 و تحت برخي فشارها تصميماتي گرفته مي‌شود که معمولاً اينگونه تصميمات، تصميمات معقولي نيست. اصلاح‌طلبان بايد افق درازمدتي براي فعاليت‌هاي خود ترسيم و در اين راستا حرکت کنند.

کیهان همچنان معترض است

در ادامه اخبار فراوان مربوز به مساله هسته‌ای، امروز پای الن ایر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مطلبی با عنوان « کنگره را متقاعد می‏کنیم» به ایران روزنامه دولت نیز باز شده است. ایران نوشته: مذاكرات هسته‌اي سه روزه ژنو با حضور غيرمترقبه وزراي شش كشور مذاكره‌كننده با ايران، بيش از گذشته دو طرف را به توافقي بزرگ نزديك كرده است. در ميان مذاكرات ژنو، جان كري، وزير خارجه امريكا از نيمه راه سفر خاورميانه‌اي خود راهي ژنو شد و پس از چند دور گفت‌و‌گو و رايزني با ايران و ساير همتايان خود در گروه 1+5 سرانجام اعلام كرد كه ايران و گروه 1+5 مهياي دستيابي به توافقي بزرگ براي حل و فصل موضوع هسته‌اي هستند. آلن اير، سخنگوي وزارت خارجه ایالات متحده كه وزير خارجه امريكا را در اين سفر همراهي مي‌كرد ضمن تكرار اميدواري‌هاي وزيرخارجه امريكا، عنوان كرد كه مذاكرات ژنو گام بزرگي براي رسيدن به توافق نهايي بود.

در حالی که توجه به نقش منفی فرانسه در مذاکرات اخیر به بخش مهمی از اخبار تبدیل شده است، هرمیداس باوند در یادداشتی با عنوان « فرانسه و دست‌های پشت پرده» در رزونامه آرمان نوشته: به دلیل شرایط منطقه‌ای و مشکلات اقتصادی بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو از ظواهر امر چنین به نظر می‌رسید که دو طرف با اراده توافق وارد این دور از مذاکرات شده‌اند. به همین دلیل در جریان مذاکرات اکثر نمایندگان؛ به‌خصوص نمایندگان انگلستان و آمریکا روند مذاکرات را بسیار سازنده و روبه جلو توصیف کردند. حتی نماینده آمریکا هم هیچ‌گونه علایم و اشاراتی که حاکی از نوعی ناامیدی از روند مذاکرات باشد نشان نداد. باید اشاره داشت که برخلاف تصورات، نماینده آمریکا با نقش سازنده خود در این مذاکرات شرکت کرد. در این بین تنها فرانسه بود که با کارت اسرائیل و اعراب به جریان مذاکرات وارد شده بود. باید اذعان کرد فرانسه پایبند توافق طرفین مذاکرات مبنی بر خارج نکردن بحث‌ها و گفت‌وگوهای مطرح شده در جریان مذاکرات نبود. آنچنان که طرفین عنوان کرده بودند قرار بود مذاکرات پشت درهای بسته و بدون دادن هیچ گونه اطلاعاتی به دنیای خارج ادامه پیدا کند. اما شاهد بودیم که نماینده فرانسه بلافاصله در پایان نشست با دید منفی نسبت به مذاکرات آن را ارزیابی کرد، به همین دلیل باید گفت این کشور نباید آنچه در مذاکرات گذشت را به بیرون منتقل می‌کرد. باید ادعا کرد که نماینده فرانسه بسیار آگاهانه اقدام به انتقال بسیاری از بحث‌ها و مبانی مطرح شده در جلسه به خارج کرد و مبانی‌ای که به عنوان موانع پیشبرد توافق در جلسه ایران و 1+5 مطرح می‌شد را یک به یک با رسانه‌ها بازگو کرد. در حالی که نباید فرانسه ماهیت مسائل مورد بحث را با رسانه‌ها مطرح می‌کرد. برخلاف بدبینی‌های سازمان یافته نماینده فرانسه همانطور که خانم اشتون عنوان کردند مذاکرات بسیار سازنده و روبه جلو بود. پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به گذشته دیده می‌شد، منتها در برخی موارد نیاز است که فرصت بیشتری در اختیار طرفین قرار داده شود تا دو طرف بتوانند بر موضوعات پیچیده تمرکز بهتری داشته باشند. درهر حال باید ادعا کرد که این بار فضای بسیار مثبتی بر مذاکرات حا کم بود. مذاکرات سازنده و روند مثبتی داشت ولی دربرخی موارد نیاز به چانه زنی بیشتری برای رسیدن به توافق مشاهده می‌شد. بالطبع طرف مقابل ایران می‌خواهد با حداقل هزینه امتیاز مورد نظر را دریافت کند. ایران هم به نوبه خودش خواهان به دست آوردن بیشترین امتیاز است. این امتیاز‌ها به‌خصوص در حوزه رفع تحریم‌ها برای ایران اهمیت دارد. آنچه در این دور از مذاکرات مهم بود تلاش لابی عربی - صهیونیستی منطقه برای به شکست کشاندن مذاکرات بود. تحلیلگران مسائل سیاست خارجی نباید نقش اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را در رفتار سیاسی فرانسه نادیده گرفته و آن را از نظر دور بدارند. دید منفی نماینده فرانسه نسبت به موثر بودن مذاکرات حاصل تلاش لابی‌های کشورهای عرب منطقه و اسرائیل است. اما می‌توان حاصل این دور از مذاکرات را برای دیپلمات‌های ایرانی موفقیت آمیز توصیف کرد.

کیهان هم در ابتدای یادداشت روز خود با عنوان «بعد از10سال، نقطه سرخط» به قلم شریعتمداری نوشته است: باج‌خواهی آمریکا و متحدانش که با بهره‌گیری از ترفند «پلیس خوب، پلیس‌بد» طراحی شده و به پای میز مذاکرات ژنو منتقل شده بود، در برخورد با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان رنگ باخت و همانگونه که از قبل قابل پیش‌بینی بود و کیهان در چند نوبت بر آن تاکید ورزیده بود، مذاکرات ژنو را بی‌نتیجه و ناتمام باقی گذاشت که در این باره گفتنی‌های درس‌آموز و عبرت‌انگیزی هست.

تیم هسته‌ای کشورمان بی‌آن‌که توضیح قابل قبولی داشته باشد روزه‌سکوت گرفته بود و از روند مذاکرات و محتوای آن کمترین خبری منتشر نمی‌کرد و یا به خبررسانی «کلی»، و در مواردی «قطره‌چکانی» بسنده می‌کرد. حریف اما، اگرچه ادعا می‌کرد که به قول و قرار خود با تیم کشورمان پایبند است و درباره روند مذاکرات، سکوت خواهد کرد- اظهارات اشتون و شرمن- ولی با بهره‌گیری از شگرد «منبع خاکستری» تقریبا هیچ بخشی از محتوای مذاکرات را ناگفته باقی نمی‌گذاشت و گویاتر آن که با بهره‌گیری از فقدان حضور خبری تیم ایران، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خود مدیریت می‌کرد. نتیجه آن که امروزه بعد از ناتمام ماندن مذاکرات، بسیاری از رسانه‌های خارجی- تقریبا تمامی آنها- علت ناتمام ماندن مذاکرات را ناتوانی ایران در دفاع مستند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و جلب اعتماد گروه 5+1 قلمداد می‌کنند و حال آن که توضیح و خبررسانی به موقع تیم هسته‌ای کشورمان می‌توانست و هنوز هم می‌تواند نشان بدهد که باج‌خواهی و انتظارات فراقانونی حریف و ایستادگی ایران در مقابل این باج‌خواهی علت اصلی ناتمام ماندن مذاکرات بوده است. بدیهی است که این دو گزاره، از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. همین خودداری از گزارش متن مذاکرات است که اوباما، با غرور اعلام می‌کند؛ وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم! و سؤال این است که چرا تیم هسته‌ای کشورمان با سکوت درباره محتوای مذاکرات، فرصت میدان‌داری رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را دو‌دستی و سخاوتمندانه به حریف تقدیم کرده است؟! آیا این پدیده، درس‌آموز و درخور پیشگیری نیست؟!


چرا سجادی وزیر ورزش نشد؟

وضعیت خاص وزارت ورزش و جوانان و رای اعتماد ندادن مجلس به سومین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور موضوع مهمی در روابط دو قوه است که از زوایای گوناگون مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

شرق در یادداشتی با عنوان «ابهام در رویکرد مجلس به دولت» به قلم محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان در مجلس نوشته است: « مواضعی که از سوی برخی چهره‌های محوری اصولگرایان مجلس پس از عدم رای اعتماد به جناب دکتر سجادی، سومین گزینه معرفی‌شده از سوی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گرفته می‌شود، نوعی توجیه است. نگارنده روز گذشته شاهد بود که از آغاز کار مجلس، سخن از قطعی‌بودن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بود. به نظر می‌رسد اصولگرایان بی‌تمایل نبودند که سجادی، راهی ساختمان سئول شود اما با رای پایین. اشتباه محاسباتی سبب شد که با اختلاف دو رای، این اتفاق رخ ندهد و به نوعی این مساله از دست اصولگرایان شاخص مجلس خارج شد. با این حال نمی‌توان و نباید از این نکته غفلت کرد که فعل و انفعالاتی که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رخ داد، خارج از تصور اصولگرایان بود و در معادلات آنان نمی‌گنجید. آنان در ابتدای کار در شوک به سر می‌بردند و سعی کردند در ظاهر امر با ادبیات ملایم، به تعامل با دولت بپردازند چه اینکه فشار افکار عمومی و لزوم تمکین به خواست مردم را امری واقعی می‌دیدند. به مرور از سوی هر دو طرف، مواضعی اتخاذ شد که این افتراق را بیشتر کرد. دولت ابتدا با توجه به ملاحظاتی که با فراکسیون آقای لاریجانی در مجلس داشت، تمایلی نشان نداد که فراکسیون جدیدی به نام اعتدال شکل گیرد و شاید حق هم همین بود. نگاه من و دوستان همسو نیز این بود که با توجه به اینکه برخی نمایندگان در مقطعی برای برخورداری از نوعی پوشش به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمده بودند دور از اخلاق و انصاف بود که انشقاق اتفاق بیفتد. اما این به آن معنا نبود که دولت یازدهم از کار تشکیلاتی غافل شود. به یاد دارم در مجلس ششم که فراکسیون دوم خرداد، اکثریت قاطع را در اختیار داشت باز هم برای تصویب طرح‌ها و لوایح، سوالات، تذکرات و... انسجام کامل و جلسات مداوم برقرار بود. دولت آقای روحانی به این مساله کم‌توجه بود. نکته دوم اینکه در طی این دوران سه‌ماهه، برخی اقدامات سبب شد که زمینه برای خارج‌شدن اصولگرایان از شوک اولیه و لاک دفاعی فراهم شود. برخی اظهارنظر‌ها در مورد نرخ ارز، قیمت خودرو، مسکن مهر و یارانه‌ها، از آن جمله هستند و این در حالی است که مثلا در موضوع یارانه‌ها، فشار مجلس سبب شد تا سخنگوی دولت، به موضوع حذف دهک‌ها ورود کند اما پس از دیدن واکنش‌های مردمی، مجلس پا پس کشید و این ماجرا به نام دولت تمام شد! اما این همه دلایل برای رفتار دیروز اصولگرایان مجلس نیست. آنها می‌دانند در جامعه دارای طرفدارانی هستند که برای انتخابات‌های آتی به همراهی این حامیان، نیازمندند. برخی تحرکات در مقابل دولت برای حفظ این بدنه اجتماعی و جلوگیری از سرخوردگی بیش از پیش آنان است. نگارنده به مشکلات امروز دولت به شکل کامل واقف است.»

این در حالی است که اعتماد در باره چرایی رای نیاوردن سجادی نوشته: در همين رابطه عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش به «اعتماد» مي گويد: آقاي روحاني با تاكيد بر وزراي رد صلاحيت شده از سوي مجلس، نمايندگان مخالف با وزراي رد شده را به موضع گيري در مقابل آقاي سجادي تشويق كرد. به گفته او، عدم عذرخواهي سجادي بابت اتفاقات سال 82 يكي از نقاط تيره نطق دفاعيه سجادي بود چراكه مخالفان وي منتظر عذرخواهي او در صحن علني مجلس بودند.

استعفاي سجادي به دنبال استعفاي تعدادي از نمايندگان مجلس ششم مهم ترين اتهام سياسي وزير پيشنهادي ورزش در جلسه راي اعتماد بود كه چندين بار مورد توجه نمايندگان مخالف او قرار گرفت تا سجادي مجبور به عذرخواهي بابت اين اتفاق شود ولي در نهايت سجادي با نپرداختن به اين موضوع باعث شد تا موضع گيري نمايندگان مخالف تقويت شد. غلامرضا تاجگردون، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه، در همين رابطه به «اعتماد » مي گويد: دولت مي توانست به گزينه هاي ديگري در حوزه وزارت ورزش و جوانان روي بياورد تا دچار چنين دردسرهايي نشود. علاوه بر اين، او معتقد است كه نحوه گزينش استانداران از سوي وزارت كشور باعث شده تا برخي اصولگرايان نسبت به اين انتصابات گلايه مند باشند و بخواهند در چنين مواقعي جواب رفتار دولتمردان را بدهند.

اين در حالي است كه نمايندگان اصولگراي مجلس، رد صلاحيت وزير پيشنهادي ورزش را يك تسويه حساب جناحي نمي دانند و معتقد هستند كه سجادي به خاطر سوابق سياسي و همچنين ضعف مديريتي مورد اعتماد مجلس واقع نشده است: ادعايي كه با شادي و مشت هاي گره شده نمايندگان اصولگراي مجلس پس از اعلام رد صلاحيت سجادي مغايرت دارد و بيشتر از آنكه يك تعامل و همكاري را بين دولت و مجلس به چشم ناظران و خبرنگاران برساند، نوعي پيروزي و شكست در يك بازي را به حاضران در جلسه القا مي كند، بازي جنجال برانگيزي كه پيروز آن مجلس و بازنده آن دولت بود و امتياز آن تسويه حساب سياسي!



 
نقل از تابناک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 1011 زمان: 10:45 تاريخ: دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟! , موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت